Sociala medier blöder information. Varje gång någon lägger ut något på Twitter eller Facebook skapas ett digitalt fotavtryck. Varje gång någon annan läser den eller tittar på en YouTube video läggs det till i det digitala spåret. Du kan analysera de digitala fotavtrycken för att fatta rätt affärsbeslut.
Sociala Medier Analys är den process för att samla in data från konversationer från digitala medier och bearbeta det till en strukturerad insikt som leder till mer informationsdrivna affärsbeslut och ökad kundcentralitet för varumärken och företag.
”Sociala Medier Analys är konsten och vetenskapen att utvinna värdefulla dolda insikter från stora mängder semistrukturerade och ostrukturerade sociala mediedata för att möjliggöra informerade och insiktsfulla beslutsfattande. Det är en vetenskap, eftersom det systematiskt identifierar, extraherar och analyserar sociala medier data (som tweets, delningar, gillar och hyperlänkar) med hjälp av sofistikerade verktyg och tekniker. Det är också en konst, tolkning och anpassning av insikten som erhållits med affärsmål och mål. För att få värde från analys bör man behärska både dess konst och vetenskap.” – SEGERBERG, ALEXANDRA; BENNETT, W. LANCE (2011)
Sociala Medier Analys handlar om att förstå dina organisations medielandskap för att få en grundlig förståelse för hur man presenterar sina positioner i kritiska frågor.
En typisk medieanalys kan svara på följande frågor:
- Hur påverkar en berättelse den offentliga diskussionen om en fråga?
- Vem är de viktigaste talesmännen om ett visst ämne?
- Är de främst förespråkare, beslutsfattare, akademiska experter etc.?
- Vilka ämnen behandlas och vilka ämnen ignoreras?
- Vilka meddelanden används?
Vi tillhandahåller mät- och analysverktyg och analysdiagram baserat på den samlande information om din organisation för att möjliggöra att snabbare fatta rätt mediestrategibeslut.